Bron: | Noord Hollands Archief |
Datering: | 1839 |
EEN AFDRUK VAN DEZE KAART BESTELLEN? KLIK HIER Over deze kaart is maar weinig bekend. Hij is afkomstig uit het gemeentearchief van Haarlem en is vooral interessant omdat het ontwerp-tracé van de eerste spoorlijn van Nederland erop staat aangegeven, de ‘ijzeren spoorweg’ tussen Amsterdam en Haarlem. Die spoorweg werd direct naast de Haarlemmertrekvaart aangelegd, die ruim 200 jaar eerder gegraven was. De lijn werd op 20 september 1839 geopend. Aanvankelijk was de spoorlijn uitgevoerd in breedspoor, met een spoorwijdte van 1945 mm. In 1865 werd het spoor versmald tot normaalspoor (1435 mm). De lijn werd in 1927 geëlektrificeerd. Deze kaart laat alleen het gedeelte tussen Haarlem en Halfweg zien. Van het oostelijk deel, tussen Halfweg en Amsterdam, moet ook een kaart zijn, maar die is (online) niet vindbaar. Op de kaart is te zien dat het station van Haarlem aanvankelijk buiten de Amsterdamse Poort lag. Daar bevindt zich nu het terrein van de hoofdwerkplaats van de Nederlandse Spoorwegen. Het Haarlemse station werd in 1842 verplaatst naar de huidige locatie aan de noordkant van de binnenstad, nadat de overbrugging van het Spaarne een feit was. Het is een van de weinige 19e-eeuwse stations die binnen de 17e-eeuwse omwalling werd gebouwd. Bron: Wikipedia | |